Czas i miejsce
Zawody odbędą się w nocy z 25 na 26 listopada 2017 r. na terenie województwa mazowieckiego. Dokładna lokalizacja Bazy Zawodów jest tajna i zostanie ujawniona w dniu manewrów tj. 25 listopada o godzinie 9:00, na profilu Manewrów na Facebook'u oraz mailowo do Kapitanów zapisanych zespołów.
Do Bazy Zawodów będzie można dojechać:
- własnym samochodem (nie zapewniamy miejsc parkingowych, do Bazy należy przyjechać odpowiednio wcześniej, by zostawić samochód w bezpiecznym miejscu, zaparkowany zgodnie z przepisami ruchu drogowego),
- komunikacją publiczną -> dojazd komunikacją publiczną będzie łatwy - tj. może zająć 1-1,5 godziny.
O co w tym wszystkim chodzi?
Zawodnicy otrzymują na starcie mapę z zaznaczonymi punktami. Celem zespołu jest odnalezienie tych punktów w terenie w ustalonym limicie czasu. Limit czasu jest tak dobrany, aby każdy zawodnik w tempie spacerowo-marszowym i nie gubiąc się zanadto dotarł na metę. Punkty Kontrolne w terenie to miejsca charakterystyczne np. szczyt górki, dołek, skrzyżowanie dróg leśnych. W miejscu charakterystycznym znajduje sie tzw. lampion z kodem, który zawodnicy nanoszą na swoją kartę startową za pomocą kredki umieszczonej z lampionem. Aby odnalezienie właściwych punktów stanowiło wyzwanie, w okolicy rozstawione są tzw. "punkty stowarzyszone". Za potwierdzenie punktów stowarzyszonych zawodnicy otrzymuję punkty karne.
Na jednym z punktów jest ognisko, na którym zawodnicy mogą odpocząć, zjeść kiełbaskę i napić się gorącej herbaty. Na trasie Beskidzkiej ognisko jest jednocześnie metą - zawodnicy oddają tam swoje karty startowe i mogą zrelaksować się przy ognisku :) Na pozostałych trasach ognisko wyznacza mniej więcej połowę trasy - zawodnicy mogą się zatrzymać przy ognisku - zjeść kiełbasę i odpocząć - na czas przebywania zespołu na ognisku następuję "stopczas", ale tylko maksymalnie przez godzinę.
Kategorie startowe
Zawodnicy mogą startować indywidualnie lub w zespołach w jednej z 4 kategorii:
- Beskidzka - trasa zalecana dla osób, które wybierają się na imprezę po raz pierwszy, dla rodzin z dziećmi i osób początkujących (trasa wiedzie głównie drogami i ścieżkami leśnymi, długośc trasy ok. 15 km, zespoły 1-7 osobowe)
- Tatrzańska - trasa zalecana dla osób mniej zaawansowanych oraz dla osób, które chcą spróbowac swoich sił nocą (długośc trasy ok. 20 km, zespoły 1-5 osobowe)
- Alpejska - trasa zalecana dla osób średniozaawansowanych i zaawansowanych (długość trasy ok. 25km, zespoły 1-3 osobowe, mapa może być przkeształcona i niepełna, liczne punkty stowarzyszone, punkty
- Himalajska - trasa dla wyjadaczy orienteeringu (długość ok. 30 km, zespoły 1-3 osobowe)
Zapisy i wpisowe
Zapisy prowadzone są przez formularz internetowy do 22 listopada do godz. 23:59. Zapisy mogą zakończyć się wcześniej w przypadku wyczerpania się limitów miejsc na poszczególnych trasach.
Punkty karne
Za bezbłędnie pokonaną trasę w limice czasu zespół dostaje 0 punktów karnych. Za każde "przewinienie" zawodnicy otrzymują odpowiednią ilość punktów karnych, np.
- 90 p.k. - brak potwierdzenia punktu kontrolnego
- 25 p.k. - potwierdzenie punktu stowarzyszonego
- 10 p.k. - zmiana potwierdzenia
- 30 p.k. - pozostawienie wolnej kratki
- 1 p.k. - za każdą minutę powyżej czasu podstawowego, a w limicie spóźnień
- 10 p.k. - za każdą minutę powyżej limitu spóźnień
Szczegółowe zasady i punktację zawiera dokument "Zasady punktacji i współzawodnictwa na turystycznych imprezach na orientację PTTK"
Nagrody
Zawody wygrywa zespół, który pokona trasę z najmniejszą ilością punktów karnych. Zwycięzkie drużyny otrzymają pamiątkowy dyplom oraz nagrody. Wśród osób obecnych na zakończeniu rozlosujemy nagrody :)
Przykładowe mapy:
- Trasa Beskidzka
- Trasa Tatrzańska - część 1 i część 2
- Trasa Alpejska - część 1 i część 2
- Trasa Himalajska
Poprzednie edycje imprezy:
- 2011, Chrosna, ok. 170 zawodników
- 2012, Pułtusk, ok. 300 zawodników
- 2013, Sadowne, ok. 550 zawodników
- 2014, Stanisławów Pierwszy, ok. 650 zawodników
- 2015, Pilawa, ok. 710 zawodników